Misschien overweeg jij om je website uit te breiden met een zoekfunctie. In sommige gevallen is dit een waardevolle toevoeging en dus een goed idee, maar vaker is het gebruik van een zoekfunctie juist af te raden. In deze blog vertel ik je wanneer een zoekfunctie op je website waardevol is of juist niet.

Wat is voor jouw website de beste keus?

Als eerst moet je vaststellen of je wel een zoekfunctie nodig hebt. Eén van de meest voorkomende frustraties bij het gebruiken van de functie is namelijk dat er geen resultaten zijn wanneer je iets zoekt óf dat er geen gewenste resultaten getoond worden. Gebruik dus géén zoekfunctie op je website als je weinig content of producten aanbiedt óf wanneer je content zo gestructureerd is dat een gebruiker vrij eenvoudig zijn weg ernaartoe kan vinden.

Gebruik deze functie wél op je website wanneer je veel content of producten aanbiedt en de kans van een zoekopdracht met een goed resultaat groot is. Vraag je wel alsnog af of een gebruiker de artikelen niet via de navigatie eenvoudig zelf kan vinden. In twijfelgevallen kan het waardevol zijn om wel een zoekfunctie in te bouwen en te meten op welke woorden je websitebezoekers zoeken. Dit geeft je waardevolle inzichten voor op de langere termijn.

Verbeter je zoekfunctie

Waar je vanuit moet gaan is dat je bezoekers snel willen vinden wat ze zoeken. Wanneer een gebruiker niet snel vindt wat hij zoekt, haakt hij per definitie ook snel weer af en gaat ergens anders zoeken. Dit zorgt er natuurlijk voor dat de verwachtingen van een zoekfunctie hoog zijn bij bezoekers. Een eenvoudige zoekfunctie, die simpel en helder resultaten toont nadat je een trefwoord intypt is belangrijk, maar misschien niet eens meer voldoende. Er zijn verschillende manieren om resultaten te verzamelen, rubriceren en aanbieden. Meer weten? Neem gerust even contact met me op.

Dus…

Het aanbieden van een zoekfunctie kan echt waardevol zijn om je website bezoekers te helpen. Maar het kan juist ook averechts werken wanneer de resultaten van de gemiddelde zoekopdracht tegenvallen of ze er simpelweg niet zijn. Kijk dus altijd eerst kritisch naar of het écht nodig is voor jouw site. Besluit je met een zoekfunctie op je site of shop te gaan werken, breng dan ook duidelijk in kaart wat de eisen zijn van deze functionaliteit. Doe dit stapsgewijs. Begin eerst met een eenvoudige search en meet na verloop van tijd hoe deze gebruikt wordt. Op basis van deze data zul je tot nieuwe inzichten komen, waardoor je een goedfunctionerende zoekfunctie krijgt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *