,

De 8 meest gemaakte fouten bij het gebruik van fotomateriaal op je website

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. In een of twee seconden is de interesse van de bezoeker van je website gewekt of niet en besluit hij of zij om door te lezen of weg te klikken. Goed gebruik van foto’s in je website is daarom enórm belangrijk.

Helaas doen veel professionals en bedrijven dit nog niet goed. In deze blog deel ik 8 meest gemaakte fouten zodat jij het beter kunt doen!

 

  1. Slechte kwaliteit

Het lijkt zó logisch dat ik het bijna niet zou delen maar toch kom ik het nog veel te vaak tegen: wazige, korrelige foto’s of foto’s met een heel slechte belichting of contrast. Je fotomateriaal vormt een heel belangrijk onderdeel in de uitstraling van je website. Met een kwalitatief slechte foto wek je de indruk dat hetgeen dat je aanbiedt ook van matige kwaliteit is. Pijnlijk, maar waar.

 

  1. Stockfoto’s

Stockfoto’s zijn vaak kwalitatief wel erg goed. Maar laten we eerlijk zijn, vaak pikken we die Amerikaanse, net iets te blije, altijd goed in balans qua etniciteit foto’s er zo tussenuit toch? 😉
Het gebruik van authentiek en fotomateriaal geeft een veel persoonlijkere en ook realistischere indruk.

Als je foto’s van je team maakt in een eigen bedrijfsomgeving of met eigen producten geeft dat je bezoeker direct een goed beeld van wat ze kunnen verwachten. Dat helpt zeker mee in de keuze om contact met je op te nemen of een bestelling bij je te doen.

Zeker als je een zelfstandig professional bent is eigen fotomateriaal een must! Mensen doen direct zaken met jou. Dan slaat het echt nergens op om geen eigen fotomateriaal te laten maken. Niet op besparen!

Natuurlijk is het prima om een aantal stockfoto’s te gebruiken. Bijvoorbeeld voor bij blogartikelen of minder belangrijke pagina’s. Maar ook voor het gebruik van stockfoto’s geldt: less is more.

 

  1. Geen verbinding met het onderwerp

Ik kwam een keer bij een coach op de website die vertelde over haar levensverhaal. Haar niche was mensen met een traumatisch verleden of chronische ziekte. Een sterk en boeiend verhaal, maar ook een droevig verhaal. Naast het stukje tekst stond een foto van een enorm lachende portretfoto. Een voorbeeld van dat beeld niet zo zeer de tekst versterkt – zachtjes uitgedrukt.

Gebruik voor de foto’s settings die passen bij het verhaal dat je wilt vertellen. Beeld en tekst zijn op die manier één en dat versterkt je boodschap. Ben je coach? Kies een interactieve gespreksetting. Verkoop je hengels? Maak een mooie actiefoto. Moreel van dit kleine verhaal; je foto vertelt wat je ook in één zin als kop plaatst.

 

  1. De emotie

Let naast de setting ook op de emotionele uitstraling. Soms is een serieuze blik passend, soms niet. Over het algemeen zien alle mensen graag blije en energieke mensen. Zorg voor afwisseling in de beelden van je website. Alleen maar foto’s met bijna dezelfde blik kan too much zijn of eentonig.

Zelf ben ik nooit fan van zwartwit foto’s voor commerciële websites. Vanuit kunstzinnig oogpunt kan ik het juist enorm waarderen, maar de bezoekers van je website kijken niet naar een fotografie voorstelling in het museum, ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem.

 

  1. Niet geoptimaliseerd voor mobiele toestellen

Soms heeft een bedrijf een prachtige portretfoto wanneer je op een desktop de site bezoekt. Helemaal top. Check je de site op een mobiel toestel wil het met grote regelmaat er nog wel eens anders uitzien. Websites moeten écht geoptimaliseerd worden voor mobiele toestellen (responsive design dus) en dat geldt ook voor de foto’s die je gebruikt.

 

  1. Liggend of staand?

De meeste mensen/fotografen schieten vrij veel staande foto’s. Wanneer je er op let zul je zien dat vrijwel alle websites hoofdzakelijk liggende foto’s gebruiken. Zeker voor headers is dit het geval. Dat zijn vaak horizontaal brede, maar verticaal smalle afbeeldingen. Het is zéker handig om je fotograaf hierop te wijzen bij het schieten van de foto’s, zodat er bijvoorbeeld genoeg ruimte links en rechts van het onderwerp van de foto zit.

 

  1. Te hoge resolutie

Soms valt me op bij het bezoeken van websites dat het erg lang duurt voor de afbeeldingen zijn geladen. Met een glimlach klik ik dan soms even met mijn rechtermuisknop op de afbeelding en kies ik voor ‘open afbeelding in een nieuw venster’. De afbeelding die dan tevoorschijn komt kan serieus gebruikt worden voor het afdrukken van een poster: veel te groot!

Houdt voor een headerafbeelding een breedte van 1600 pixels aan en voor een gewone afbeelding maximaal 1000 pixels. Probeer de totale bestandsgrootte onder de 200kb te houden. In vrijwel alle gevallen is het dan mogelijk om de beeldkwaliteit toch echt mooi en scherpt te houden.
Werk je met een designer? Lever dan de hoge resolutie beelden aan en laat hem of haar de afbeelding zelf op maat snijden en exporteren naar een lagere resolutie afbeelding.

 

  1. Afbeeldingsnaam

Vaak zie je dat fotografen hun bedrijfsnaam in de afbeeldingsnaam verwerken. Slim, want dit is wat Google ook indexeert en gebruikt in de ranking van je website. Zorg dat of jouw (bedrijfs)naam erin gebruikt wordt of het thema van de betreffende pagina.

 

Dat waren ze: de 8 meest gemaakte fouten bij fotografie in websites. Doe er je voordeel mee!

Ben je op zoek naar een goede fotograaf voor een persoonlijke shoot?
Neem dan rustig contact met me op, dan kan ik je doorverwijzen.